3 deklaracjeza darmo
Program e-pity Płatnika automatycznie obsługuje wysyłkę deklaracji do systemu e-deklaracje.gov.pl podając użytkownikowi odpowiednie komunikaty otrzymane z systemu Ministerstwa Finansów. Dla poszukujących bardziej wyczerpującej informacji podatników przedstawiamy pełną listę komunikatów statusów wysyłki do systemu e-deklaracje.gov.pl wraz z ich objaśnieniami:
Usługi Web Services (w tym serwis e-Deklaracje) wykorzystują protokół wywoływania zdalnego dostępu do obiektów SOAP (Simple Object Access Protocol). Ten status wysyłki świadczy o wysłaniu do serwisu e-Deklaracje komunikatu niezgodnego ze standardem lub w przypadku wysyłania wraz z elektronicznym wnioskiem VAT-REF załącznika binarnego, załącznik przekracza dopuszczalną wielkość (5 MB) lub załącznik nie jest w wymaganym formacje ZIP.
Na skutek nieprzewidzianych trudności np. przerwanie połączenia nie udało się z sukcesem utrwalić w serwisie e-Deklaracje przesłanego komunikatu (dokumentu elektronicznego). W związku z powyższym sugerowane jest powtórzenie operacji – ponowne przesłanie tego samego dokumentu.
Na skutek nieprzewidzianych trudności np. przerwanie połączenia nie udało się z sukcesem odpowiedzieć na żądanie UPO. W związku z powyższym sugerowane jest powtórzenie operacji – ponowne przesłanie żądania UPO.
Wysyłka deklaracji się rozpoczęła, trzeba czekać na odpowiedź zwrotną serwera ministerstwa z UPO.
Dokument został przyjęty przez system e-Deklaracje i zostanie przekazany do Urzędu Skarbowego wskazanego w tym dokumencie. Weryfikacja dokumentu nie wykazała błędów. Dla dokumentu zostało wystawione Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO) - co to jest UPO? czytaj na upo.info.pl.
W przypadku takiego statusu pomimo, że bramka e-Deklaracji nadała status 200, to deklaracja otrzyma UPO z poprzedniej wysłanej identycznej deklaracji i nie zostanie przekazana dalej do właściwego Urzędu Skarbowego. Konieczne jest utworzenie i wysłanie kolejnej korekty z podaną przyczyną składania korekty (aby wysyłany plik XML deklaracji/korekty minimalnie różnił się od poprzedniego wysłanego). Wówczas tak wysłana korekta otrzyma swoje własne UPO z bieżącą datą wysłania i zostanie przesłana dalej do US.
W systemie e-Deklaracje nie został zarejestrowany dokument wskazany w przesłanym żądaniu (z podanym numerem referencyjnym). Deklaracja nie została wysłana, należy ponowić wysyłkę.
Dokument został zapisany w systemie e-Deklaracje i oczekuje na weryfikację formalną. Po pomyślnej weryfikacji dokument może otrzymać status 302, 303 lub od razu status 200.
Dokument przeszedł weryfikację formalną i oczekuje na ponowną weryfikację z listą CRL (unieważnionych certyfikatów). Po pomyślnej weryfikacji dokument może otrzymać status 303 lub od razu status 200.
Dokument w trakcie weryfikacji podpisu elektronicznego.
Jeśli deklaracja ma status 301, 302, 303, 304 trzeba poczekać na otrzymanie statusu 200 i UPO.
Wysyłka do systemu e-Deklaracji czasami może trwać do kilku - kilkunastu godzin, gdy serwer MF jest przeciążony. Program sam pobiera statusy e-Deklaracji i UPO wtedy, gdy na serwerze MF deklaracja otrzyma swój Status i UPO.
Deklaracja nie została wysłana, należy wysłać ją ponownie. Można także samemu wymusić aktualizację statusów e-Deklaracji w programie, klikając w programie w menu Narzędzia-> Ustawienia -> e-Deklaracje i następnie kliknąć w przycisk "Aktualizuj teraz statusy e-Deklaracji".
W razie wykrycia jakichś błędów pojawi się Status o numerze od 400 do 467. Oznacza to, że trzeba będzie odszukać błąd i go poprawić, a następnie ponownie wysłać e-Deklarację.
Dokument w trakcie weryfikacji podpisu, sprawdź wynik następnej weryfikacji dokumentu.
Weryfikacja formalna dokumentu nie powiodła się - nie udało się jej poprawnie zakończyć.
Przesłany dokument nie jest zgodny z opisującym go schematem xsd, np. brak wypełnienia pozycji obowiązkowych, niewłaściwy format daty lub inny błąd wypełnienia deklaracji. Prosimy o wysyłanie zgłoszenia błędu do firmy e-file z poziomu programu klikając w podglądzie deklaracji na Status e-deklaracji, a następnie na Zgłoś Problem (wraz z danymi XML). Nasi konsultanci pomogą poprawić błąd w deklaracji i będzie można ją ponownie wysłać.
Osoba składająca podpis elektroniczny pod przesłanym dokumentem nie ma stosownego pełnomocnictwa lub upoważnienia lub jest nieważne (UPL-1). Jeśli chcą Państwo wysłać deklarację w imieniu innej osoby lub firmy oprócz certyfikatu/podpisu elektronicznego należy mieć również podpisane upoważnienie od tej osoby/firmy do wysyłki elektronicznej w formie dokumentu UPL-1. UPL-1 musi być złożony w US właściwym dla firmy/osoby, której dotyczy składana deklaracja. Przeczytaj jak rozwiązać Błąd 402 e-Deklaracji.
Weryfikacja podpisu elektronicznego zakończyła się negatywnie wskutek np.:
Należy sprawdzić czy w programie do obsługi e-podpisu została poprawnie ustawiona konfiguracja zgodnie z wymogami Ministerstwa zamieszczonymi w pliku https://www.podatki.gov.pl/media/5060/oprogramowanie-do-podpisu-konfiguracja-dla-edeklaracje_v20190625.pdf
Po poprawieniu konfiguracji należy ponowić wysyłkę deklaracji.
Jeśli wysyłka się nie powiedzie i nadal będzie pojawiał się status 403 prosimy o kontakt z Infolinią systemu e-Deklaracje - dane kontaktowe są podane na stronie http://www.finanse.mf.gov.pl/systemy-informatyczne/e-deklaracje/kontakt
Certyfikat związany z kluczem prywatnym użytym do złożenia podpisu elektronicznego jest nieważny – minął okres jego ważności.
Konieczne jest ponowne wysłanie Deklaracji z użyciem ważnego certyfikatu.
Certyfikat związany z kluczem prywatnym użytym do złożenia podpisu elektronicznego został odwołany lub zawieszony i umieszczony przez centrum certyfikacji na liście odwołanych lub zawieszonych certyfikatów (lista CRL).
Jeśli kończy się okres ważności certyfikatu i został wystawiony już nowy, wówczas przy wysyłce z tym starym certyfikatem może się pojawić kod Statusu 405. Oznacza to, że ten certyfikat już został odwołany przez wystawcę i konieczne jest wysyłanie deklaracji z nowym e-podpisem.
Certyfikat związany z kluczem prywatnym użytym do złożenia podpisu elektronicznego został wydany przez centrum certyfikacji nieobsługiwane przez system e-Deklaracje.
Konieczne jest zakupienie nowego podpisu elektronicznego obsługiwanego przez e-Deklaracje (KIR, Certum/Asseco, CenCert, PWPW/Sigillum). https://www.podatki.gov.pl/media/5060/oprogramowanie-do-podpisu-konfiguracja-dla-edeklaracje_v20190625.pdf
Weryfikacja ścieżki certyfikatów (łańcucha zaufanych podmiotów certyfikujących) zakończyła się niepowodzeniem.
Prawdopodobnie deklaracja została wysłana z błędnym podpisem, np. niekwalifikowanym. Należy wysłać ją ponownie wybierając poprawny ważny e-podpis (KIR, Certum/Asseco, CenCert, PWPW/Sigillum).
System e-Deklaracje podjął kilkukrotną próbę przeprowadzenia formalnej weryfikacji – zakończoną negatywnie. Na skutek pojawienia się błędu, którego system nie może zakwalifikować do znanej mu kategorii, dokument jest uznany za nieprawidłowy bez możliwości wskazania jednej przyczyny błędu.
Należy sprawdzić czy w programie do obsługi e-podpisu została poprawnie ustawiona konfiguracja zgodnie z wymogami Ministerstwa zamieszczonymi w pliku https://www.podatki.gov.pl/media/5060/oprogramowanie-do-podpisu-konfiguracja-dla-edeklaracje_v20190625.pdf
Po poprawieniu konfiguracji należy ponowić wysyłkę deklaracji.
Zła struktura dokumentu np. próba wysłania wielu deklaracji (paczki dokumentów) w jednym komunikacie.
Jeśli wysyłana jest e-deklaracja przy użyciu opcji ‘Podpisz pliki zewnętrzną aplikacją’ należy sprawdzić czy została poprawnie ustawiona konfiguracja zgodnie z wymogami Ministerstwa zamieszczonymi w pliku https://www.podatki.gov.pl/media/5060/oprogramowanie-do-podpisu-konfiguracja-dla-edeklaracje_v20190625.pdf
Dokument elektroniczny bez bezpiecznego podpisu elektronicznego weryfikowanego kwalifikowanym certyfikatem nie może być korektą. Przesłany dokument elektroniczny posiada cechy, które wskazują, że jest on korektą (zaznaczone pole korekta lub dołączony załącznik ORD-ZU).
Poprawnie wypełnioną deklarację (zeznanie/wniosek) podpisaną podpisem elektronicznym nieweryfikowanym ważnym kwalifikowanym certyfikatem, poprawnie zweryfikowaną i przyjętą do systemu e-Deklaracje można złożyć tylko raz. Próba wysłania kolejnej deklaracji na ten sam NIP lub PESEL zakończy się odebraniem z systemu e-Deklaracje statusu dokumentu : „411 – W systemie jest już dokument (zeznanie) z takim numerem”. W przypadku konieczności przesłania kolejnej deklaracji (zeznania), jako cel złożenia deklaracji należy zaznaczyć opcję "korekta zeznania" w pozycji ‘Cel złożenia formularza’ i ponownie wysłać deklarację już jako korektę.
Z dniem 30 kwietnia MF rozliczyło automatycznie podatnikom indywidualne deklaracje PIT-37 i PIT-38 i wysłało elektronicznie do US, więc jeśli ktoś posiada przychód z PIT-11, PIT-40A, PIT-8C i chce się sam rozliczyć, to musi wysłać korektę zeznania. Wystarczy w pierwszym oknie Sposób opodatkowania zaznaczyć opcję 'korekta zeznania' i ponowić wysyłkę deklaracji.
Błąd ten oznacza, że istnieje różnica między danymi osobowymi, jakie posiada system e-Deklaracje, a tymi jakie zostały wpisane na składanej deklaracji. Należy ponownie wejść w swoją deklarację w Moje Formularze, a następnie przejść do etapu „Dane podatnika” i sprawdzić poprawność wpisanych danych:
Jeśli wszystkie dane są wpisane w deklaracji poprawnie, a mimo wszystko ten błąd nadal występuje, należy się skontaktować ze swoim urzędem skarbowym, aby wyjaśnić, czy mają dobrze wpisane wszystkie dane. Być może ktoś popełnił błąd przy ich przepisywaniu do bazy systemu e-Deklaracji. Jeśli dane będą wpisane błędnie, być może trzeba to będzie skorygować składając druk aktualizacji danych identyfikacyjnych ZAP-3 lub NIP-7.
Niestety jeśli nadal błąd 412 będzie się pojawiał, pozostaje w tym roku wysłanie deklaracji w formie papierowej i wyjaśnienie sytuacji w urzędzie skarbowym, żeby w przyszłości można już było taką deklarację wysłać elektronicznie.
Certyfikat związany z kluczem prywatnym użytym do złożenia podpisu elektronicznego nie zawiera wymaganej informacji o NIP lub PESEL właściciela certyfikatu lub informacje te są zapisane w niewłaściwym formacie.
Błąd 414 informuje, że na wysyłanej e-deklaracji wystąpił jeden z poniższych błędów w danych autoryzujących.
Jeśli sprawdzone zostały wszystkie dane identyfikacyjne na deklaracji i są one prawidłowe, proszę sprawdzić, czy na deklaracji w zeszłym roku ta sama osoba była uwzględniona jako podatnik, czy jako małżonek. Należy sprawdzić dokładnie, czy została prawidłowo wpisana kwota przychodu tej samej osoby z deklaracji składanej za 2022 rok, jeśli ta osoba była wpisana jako podatnik należy przepisać przychód podatnika, jeśli jako małżonek - przepisać przychód małżonka.
Prosimy poszukać deklarację roczną (PIT-37/36/36L itd) za 2022 rok (składaną w 2023 roku) i przepisać z niej odpowiednią kwotę:
- PIT-37 (29) - pole 83 (lub 44, lub 46, lub 48, lub 50), jeśli był podatnikiem,
albo pole 118 (lub 45, lub 47, lub 49, lub 51), jeżeli w zeznaniu za 2022 rok podatnik występował jako małżonek,- PIT-36 (30) - pole 147 (lub 79, lub 81, lub 83, lub 85 lub 87), jeśli był podatnikiem, albo pole 209 (lub 80, lub 82, lub 84, lub 86, lub 88), jeżeli w zeznaniu za 2022 rok podatnik występował jako małżonek,
- PIT-28 (25) - pole 62 (lub 20, lub 22, lub 24),
- PIT-36L (19) - pole 28 lub pole 33 (lub 23, lub 25, lub 27)
- PIT-38 (16) - pole 24 lub pole 34,
- PIT-39 (12) - pole 20,
- PIT-40A (21) – pole 36 lub 38, lub 40, lub 42, lub 44, lub 46, lub 47, lub 48, lub 49, lub 50.
Ważne:
Jeśli wszystkie dane zostały wpisane poprawnie, a mimo to nadal deklaracja otrzymuje status 414, to najprawdopodobniej system e-Deklaracji Ministerstwa Finansów ma inne dane. Skontaktuj się ze swoim Urzędem Skarbowym i sprawdź, czy Twoje dane identyfikacyjne są w bazie urzędu wpisane poprawnie. W każdej chwili możesz skorygować swoje dane w systemie e-Deklaracje składając w swoim Urzędzie Skarbowym druk aktualizacji danych identyfikacyjnych ZAP-3 lub NIP-7.
Jeśli składany był PIT-37, PIT-36 lub inna e-deklaracja osoby fizycznej a nie udało się poprawić tego błędu i wysłać - niestety w tej sytuacji trzeba będzie w tym roku wydrukować deklarację i złożyć ją w US w wersji papierowej osobiście lub wysłać PIT pocztą listem poleconym.
Jeśli składany był PIT-11, PIT-8C lub inna e-deklaracja Firmy/Płatnika osoby fizycznej i nie udało Ci się poprawić błędu i wysłać - wyślij deklarację za pomocą elektronicznego podpisu kwalifikowanego (e-podpisu). W tym przypadku wymagane jest posiadanie/zakup e-podpisu oraz złożenie formularza UPL-1 w urzędzie skarbowym tej Firmy.
System e-Deklaracje negatywnie zweryfikował zawartość dołączonego załącznika (plik ZIP) do wniosku VAT-REF. Jego zawartość nie jest identyczna z listą plików podanych w treści wniosku:
Załączniki binarne można przesyłać jedynie dla pewnej kategorii deklaracji elektronicznych (obecnie jedynie VAT-REF może posiadać załącznik). Z pozostałymi deklaracjami nie można przesyłać załączników binarnych.
W przesłanej deklaracji elektronicznej VAT-REF nie ma przynajmniej jednej z obowiązkowych pozycji VATRefundApplication lub ProRataRateAdjustment.
Podczas wysyłki na bramkę UBD, jeśli w paczce zbiorczej znajdzie się chociaż jedna deklaracja, która została już przesłana wcześniej, wówczas cała wysyłana zbiorcza paczka nie zostanie wysłana tylko otrzymuje status 440. Niestety nie jest wskazane, której konkretnie deklaracji to dotyczy, więc należy ją odszukać samemu, odłączyć od wysyłanej paczki i wysłać tę paczkę ponownie. Jeśli paczka jest bardzo duża i jest problem z odszukaniem tej błędnie zaznaczonej deklaracji należy wysłać zbiorczo tę paczkę na standardową bramkę e-Deklaracji.
Dla użytkowników programu e-pity Płatnika jest dostępna Infolinia serwisowa (dotycząca obsługi programu) pod nr telefonu (61) 307 17 77 lub e-mail: serwis@platnik.e-pity.pl