3 deklaracjeza darmo
Poz. 1 Identyfikator podatkowy płatnika. Podać zgodnie z numerem nadanym w momencie zgłoszenia do CEiDG lub KRS. W roku rozpoczęcia, zawieszenia, jak i rozwiązania działalności gospodarczej, przedsiębiorca obowiązany jest posługiwać się nadanym mu numerem NIP z tym że w razie zaprzestania prowadzenia działalności przed końcem stycznia roku następującego po roku podatkowym deklarację PIT-4R płatnik przekazuje w terminie do dnia zaprzestania tej działalności i w tym dniu może jeszcze posłużyć się przysługującym mu numerem NIP. Podobnie posługuje się nim przy korekcie wcześniej złożonej PIT-4R.
Poz. 2 – wypełnia organ skarbowy
Poz. 3 – wypełnia organ skarbowy
Poz. 4 wpisać należy rok, za który składana jest deklaracja. Podział zaliczek na poszczególne miesiące następuje dopiero w odpowiednich częściach deklaracji. Tym samym wpisuje się wyłącznie jeden rok, nawet w przypadku złożenia deklaracji za część roku podatkowego (upadłość, likwidacja), należy wpisać cały rok, w którym działalność była wykonywana. Podatnicy CIT, których rok podatkowy jest dłuższy niż kalendarzowy, składają PIT-4R za rok kalendarzowy i informacje o tym roku podają w PIT-4R.
Poz. 5 Podać należy Urząd Skarbowy, przy którego pomocy naczelnik, do którego składa się deklarację, wykonuje swoje zadania. PIT-4R powinno się przesłać do urzędu skarbowego właściwego według:
Deklarację kieruje się do urzędu a nie do naczelnika urzędu. Wpisać należy zarówno nazwę urzędu według miejscowości, jak i uszczegółowienie tej nazwy, np. Urząd skarbowy Poznań – Jeżyce. Podany powinien być również adres urzędu.
Poz. 6 Cel złożenia formularza – korekty (kwadrat nr 2) dokonują podatnicy, którzy zmieniają dane na PIT-4R. Korektę przeprowadzać można dowolną ilość razy. Korekta nie wymaga pisemnego uzasadnienia jej przyczyn. Podatnik powinien szczegółowo sprawdzić, czy ma prawo dokonać korekty danych (np. nie koryguje się kwot faktycznie wpłaconych, lecz korygować można kwoty należne do wpłaty, wynikające z błędnie przeprowadzonych obliczeń). Każda kolejna po pierwszej deklaracji, jest korektą wcześniejszej, nawet jeśli obie zostaną przekazane przed końcem stycznia (terminem ostatecznym do ich złożenia). Korekty należy dokonać również po upływie terminu ostatecznego na złożenie deklaracji, a zatem po styczniu roku następującego po rozliczanym roku. Terminem ostatecznym, w którym dokonywać należy korekt jest termin przedawnienia zobowiązania, z którym PIT-4R jest związany.
Poz. 7 służy do wskazania metody korygowania PIT-4R. Zasadniczo korekta zmusza do zaznaczenia kwadratu nr 1. Kwadrat nr 2 zaznacza się w przypadku korekty wynikającej z postępowania w sprawie podwójnego opodatkowania - w tym przypadku prawo do skorygowania deklaracji oraz cofnięcia skutków unikania opodatkowania przysługuje podatnikowi lub płatnikowi jednokrotnie w toku postępowania podatkowego przed wydaniem decyzji w pierwszej instancji, w terminie 14 dni od dnia doręczenia zawiadomienia o wyznaczeniu terminu do wypowiedzenia się w sprawie zebranego materiału dowodowego, przedstawiając ocenę prawną sprawy, w tym kwotę korzyści podatkowej - na zasadach określonych w tym zawiadomieniu. Ponowne skorygowanie deklaracji po zakończeniu postępowania podatkowego nie wywołuje skutków prawnych w zakresie, w jakim wcześniej dokonana korekta przewidywała cofnięcie skutków unikania opodatkowania.
Poz. 8 rodzaj płatnika – kwadrat nr 2 zaznaczają wyłącznie osoby fizyczne – zarówno prowadzące działalność gospodarczą, jak i pozostający płatnikami na rzecz innych osób nie prowadząc działalności (np. umowa aktywizacyjna, zatrudnienie niani). Wszystkie inne podmioty w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej (np. cywilna, jawna) zaznaczają kwadrat nr 1. W spółkach osobowych i spółce cywilnej płatnikiem pozostaje spółka, a nie poszczególni wspólnicy, stąd też składa się jeden dokument PIT-4R.
Poz. 9 Osoby fizyczne będące płatnikami wpisują datę urodzenia oraz nazwisko (aktualne na dzień złożenia deklaracji) i imię (imiona), pozostałe podmioty – numer REGON i nazwę pełną zgodnie ze wskazaniem w odpowiednich rejestrach (CEiDG, KRS).
Część C PIT 4R czyli jakie dochody wpisać?
Poz. 10-33 dotyczą podatników wymienionych w art. 32 ust. 1 oraz 43e ust.1 ustawy o PIT, zatem dotyczą:
Kwoty podaje się po zaokrągleniu zaliczek poszczególnych zatrudnionych do pełnych złotych przy czym kwoty do 50 gr pomija się, a kwoty przekraczające 50 gr (51 gr i więcej) zaokrągla się w górę do pełnych złotych, tak, żeby nie stosowano w polach deklaracji kwot po przecinku dotyczących groszy.
Należne zaliczki - podać należy zaliczki należne do wpłacenia na rzecz organu skarbowego w danym miesiącu, nawet gdyby nie zostały one w kolejnych miesiącach wpłacone. Poinformować należy zatem o zobowiązaniu, które powstaje w danym miesiącu z tytułu wypłaconych w nim wynagrodzeń i pobranych zaliczek. Nie podajemy informacji w miesiącu (okresie), za który wynagrodzenie jest należne, lecz w którym zaliczki należne są do wpłaty (np. 20 dzień miesiąca kolejnego). Na tej podstawie organ skarbowy jest w stanie porównać wartość zaliczek należnych oraz faktycznie wpłaconych do urzędu skarbowego.
Liczba podatników – podać należy wszystkie osoby, w stosunku do których pełniło się w danym okresie funkcję płatnika z tytułu wynagrodzeń wskazanych powyżej. Wpisać należy przy tym podatników w okresie miesiąca, w którym zaliczki były należne. Zsumować należy również osoby zatrudnione na cześć etatu lub przez część miesiąca.
Zaliczki w poszczególnych miesiącach pomniejszane są o wartość pobranych składek na ubezpieczenie zdrowotne, które można odliczać od podatku (maksymalnie 7,75% podstawy ich ustalenia).
Poz. 34-45 dotyczą płatników wymienionych w art. 33-35 ustawy o PIT, Podać należy należne zaliczki - podać należy zaliczki należne do wpłacenia na rzecz organu skarbowego w danym miesiącu, nawet gdyby nie zostały one w kolejnych miesiącach wpłacone. Poinformować należy zatem o zobowiązaniu, które powstaje w danym miesiącu z tytułu wypłaconych w nim wynagrodzeń i pobranych zaliczek. Nie podajemy informacji w miesiącu (okresie), za który wynagrodzenie jest należne, lecz w którym zaliczki należne są do wpłaty (np. 20 dzień miesiąca kolejnego). Na tej podstawie organ skarbowy jest w stanie porównać wartość zaliczek należnych oraz faktycznie wpłaconych do urzędu skarbowego.
Pozycje te za poszczególne miesiące wypełnią:
Kwoty podaje się po zaokrągleniu poszczególnych zaliczek wyszczególnianych podatników do pełnych złotych przy czym kwoty do 50 gr pomija się, a kwoty przekraczające 50 gr (51 gr i więcej) zaokrągla się w górę do pełnych złotych, tak, żeby nie stosowano w polach deklaracji kwot po przecinku dotyczących groszy.
Zaliczki w poszczególnych miesiącach pomniejszane są o wartość pobranych składek na ubezpieczenie zdrowotne, które można odliczać od podatku (maksymalnie 7,75% podstawy ich ustalenia).
Poz. 46-57 służą wykazaniu przychodów z działalności wykonywanej osobiście oraz z praw majątkowych. Zaliczki z obu tytułów należy sumować, po zsumowaniu podlegają one zaokrągleniu do pełnych złotych. W szczególności są to zaliczki z tytułu:
Kwoty zaliczek w stosunku do poszczególnych zatrudnianych są zaokrąglane do pełnych złotych przy czym kwoty do 50 gr pomija się, a kwoty przekraczające 50 gr (51 gr i więcej) zaokrągla się w górę do pełnych złotych, tak, żeby nie stosowano w polach deklaracji kwot po przecinku dotyczących groszy. Ich suma wykazywana w poszczególnych miesiącach również będzie zatem liczbą całkowitą.
Poz. 58-69 to zaliczki z umowy aktywizacyjnej oraz innych rodzajów świadczeń, które rozliczane są w formie zaliczkowej. Jest to zbiorcza grupa, w której wykazać należy wszystkie inne rodzaje zaliczek pobieranych przez płatnika. Nie wprowadza się tutaj natomiast podatku pobieranego ryczałtowo (służą do tego kolejne pozycje PIT-4R).
Poz. 70-81 są sumą poprzednich grup zaliczek. Sumuje się poszczególne miesiące odrębnie. Zatem nie łączy się ich (np. poz. 69 – styczeń to suma poz. 15, 33, 45, 57 – styczeń).
Podawane kwoty będą liczbami całkowitymi ze względu na to, że dodawane kwoty również muszą być liczbami całkowitymi (po wcześniejszym ich zaokrągleniu).
Poz. 82-93 zaliczki na podatek, których pobór został ograniczony ze względu na niewspółmierność kwoty zaliczki do wartości świadczenia przekazywanego podatnikowi w kolejnych okresach (na podstawie art. 32 ust 5 ustawy o PIT). Wykazywana jest zaliczka ograniczona (czyli taka, która powinna być w danym miesiącu pobrana, ale nie została). W danym miesiącu wpisujemy zaliczki, które nie zostały pobrane ze względu na ich przeniesienie na miesiące następne. Nie wpisuje się natomiast zaliczek faktycznie pobranych, również w zakresie zaliczek pobranych częściowo, a w części pozostałej przeniesionych na następny okres (wskazać trzeba tylko tę część niedobraną).
Dotyczy wyłącznie płatników wypłacających dochody z tytułu stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.
W przypadku takich płatników wypłacających świadczenia w naturze, ponoszących świadczenia za podatnika lub inne nieodpłatne świadczenia, jeśli wypłacają oni lub ponoszą świadczenia za okres dłuższy niż miesiąc, dla obliczania zaliczek za poszczególne miesiące przyjmuje się ich wartość w wysokości przypadającej na jeden miesiąc. Jeżeli nie jest jednak możliwe określenie, jaka część tych świadczeń przypada na jeden miesiąc, a doliczenie całej wartości w miesiącu ich uzyskania spowodowałoby niewspółmiernie wysoką zaliczkę w stosunku do wypłaty pieniężnej, zakład pracy, na wniosek podatnika, ograniczy pobór zaliczki za dany miesiąc i pobierze pozostałą część zaliczki w następnych miesiącach roku podatkowego.
Kwoty zaliczek podaje się po zaokrągleniu do pełnych złotych przy czym kwoty do 50 gr pomija się, a kwoty przekraczające 50 gr (51 gr i więcej) zaokrągla się w górę do pełnych złotych, tak, żeby nie stosowano w polach deklaracji kwot po przecinku dotyczących groszy.
Poz. 94-105 Dotyczy zaliczek przeniesionych na miesiące kolejne z dochodów z tytułu stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej. Zgodnie z brzmieniem przepisów, jeżeli nie jest możliwe określenie, jaka część świadczeń przypadających na okres dłuższy niż miesiąc przypada na jeden - konkretny miesiąc, a doliczenie całej wartości w miesiącu ich uzyskania spowodowałoby niewspółmiernie wysoką zaliczkę w stosunku do wypłaty pieniężnej, zakład pracy, na wniosek podatnika, ograniczy pobór zaliczki za dany miesiąc i pobierze pozostałą część zaliczki w następnych miesiącach roku podatkowego. W polach wpisać należy tę część zaliczki, która była pobierana w kolejnych miesiącach - a zatem w innych niż miesiąc, w których świadczenia okresowe były wypłacane lub oddawane do dyspozycji zatrudnionego. Pola wypełniać należy w ścisłym powiązaniu z poz. 81 - 92.
Wykazuje się zaliczki, które podlegały pobraniu w danym miesiącu w związku z wcześniejszym ograniczeniem ich poboru. W polach tych wpisuje się kwoty w miesiącach przeniesionych na okres następny, zatem te kwoty, które przeszły z miesiąca poprzedniego (miesięcy poprzednich). Przeniesienie wynika z zasady, że jeżeli nie jest możliwe określenie, jaka część przynależnych pracownikowi świadczeń w naturze lub innych nieodpłatnych świadczeń przypada na jeden miesiąc, a doliczenie całej wartości w miesiącu ich uzyskania spowodowałoby niewspółmiernie wysoką zaliczkę w stosunku do wypłaty pieniężnej, zakład pracy, na wniosek podatnika, ograniczy pobór zaliczki za dany miesiąc i pobierze pozostałą część zaliczki w następnych miesiącach roku podatkowego.
Kwoty podaje się po zaokrągleniu do pełnych złotych przy czym kwoty do 50 gr pomija się, a kwoty przekraczające 50 gr (51 gr i więcej) zaokrągla się w górę do pełnych złotych, tak, żeby nie stosowano w polach deklaracji kwot po przecinku dotyczących groszy.
Poz. 106-109 dotyczą podatku dodatkowo pobieranego za rok poprzedni, niepobranego przez płatnika z wynagrodzenia za poprzedni rok. W efekcie dochodzi czesto do pobrania zaliczki bieżącej, która wskazuje się w odpowiedniej pozycji PIT-4R oraz zaliczki dodatkowej, zaległej, od wynagrodzenia za poprzedni rok - wykazywanego w tych pozycjach. Sytuacja dotyczy wszelkiego rodzaju świadczeń - i podlegają one uzupełnieniu w sytuacji, gdy np. wynagrodzenie jest zbyt niskie lub w ogóle nie wystepuje z końcem roku, a okazało się, że niezbędnym jest dodatkowe pobranie zaliczki na podatek (np. pierwotne jej pobranie w kwocie zbyt niskiej).
Poz. 110-121 dotyczą podatku przekazanego na PFRON zakładowy fundusz rehabilitacji osób niepełnosprawnych oraz fundusz aktywności. W tym przypadku:
Kwoty podaje się po zaokrągleniu do pełnych złotych przy czym kwoty do 50 gr pomija się, a kwoty przekraczające 50 gr (51 gr i więcej) zaokrągla się w górę do pełnych złotych, tak, żeby nie stosowano w polach deklaracji kwot po przecinku dotyczących groszy.
Zakłady pracy, które utraciły status zakładu pracy chronionej, zatrudniający osoby niepełnosprawne, kwoty pobranych zaliczek na podatek od przychodów ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy od zasiłków pieniężnych oraz z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez tych płatników tym osobom:
W pozostałej części, a zatem w części nie przekazywanej na zakładowy fundusz rehabilitacji osób niepełnosprawnych, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby;
Kwoty podaje się po zaokrągleniu do pełnych złotych przy czym kwoty do 50 gr pomija się, a kwoty przekraczające 50 gr (51 gr i więcej) zaokrągla się w górę do pełnych złotych, tak, żeby nie stosowano w polach deklaracji kwot po przecinku dotyczących groszy.
Pola 122-133 są podsumowaniem podatku należnego. Od sumy kwot za poszczególne miesiące z wierszy 5, 7 i 8 należy odpowiednio odjąć sumę kwot z wierszy 6, 9 i 10. Jeżeli różnica w danym miesiącu jest liczba ujemną, należy wpisać 0.
Poz. 134 – 145 służą określeniu potrącalnego z zaliczek na podatek wynagrodzenia płatników.
Płatnikom i inkasentom przysługuje zryczałtowane wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków pobranych na rzecz budżetu państwa w wysokości 0,6% kwoty podatków pobranych przez płatników na rzecz budżetu państwa.
Jeżeli pobór zaliczki na podatek przez płatnika nastąpił w kwotach niewłaściwych – płatnik zobowiązany jest do jej zwrotu z odsetkami. Zwrot nie zostaje ujęty w deklaracji PIT-4R.
Kwoty podaje się po zaokrągleniu do pełnych złotych przy czym kwoty do 50 gr pomija się, a kwoty przekraczające 50 gr (51 gr i więcej) zaokrągla się w górę do pełnych złotych, tak, żeby nie stosowano w polach deklaracji kwot po przecinku dotyczących groszy.
Poz. 146 - 157 to podsumowanie zaliczek po potrąceniu wynagrodzenia płatnika.
Poz. 158 wypełnia płatnik, u którego kwota (suma) wpłaconych zaliczek różni się od wartości zaliczek pobranych za cały rok. Zaliczki wpłacane muszą być nie później niż do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu ich pobrania przez płątnika. W wyjaśnieniu zapłaty w późniejszym terminie, wystarczającym będzie wskazanie ogólnej informacji o przyczynie tej różnicy. W sytuacji, gdy różnica wynikać będzie z przepisów o odroczeniu zapłaty zaliczek (stan epidemii, covid-19), organ skarbowy nie pobierze odsetek za zwłokę w związku z nieterminową zapłatą zaliczek.
Poz. 159-170 służą uszczegółowieniu informacji wykazanej w poz. 158. O ile poz. 158 wypełnia każdy płatnik, to poz. 159-170 wypełniane są wyłącznie przez płatnika, który poniósł negatywne skutki gospodarcze spowodowane COVID-19 i odpowiednio uzyskał możliwość zapłaty zaliczek po terminie. Wskazać należy miesiąc, za który dochodzi do przesunięcia terminu wpłaty (np. jeśli wpłaty należało dokonać w marcu za wynagrodzenie wypłacone w lutym - tj. za zaliczki pobrane w lutym - wówczas płatnik oznacza kwadrat za marzec).
W informacji PIT-4R wskazane jest, że podawać informacje o zaliczkach pobranych "za dany miesiąc" (co sugeruje zaliczki pobierane od wynagrodzeń za pracę za dany - wskazywany miesiąc). Natomiast przepisy prawa wskazują na zaliczki pobrane przez płatnika "w danym miesiącu". Stosując przepisy prawa - w PIT-4R należy podawać informację o zaliczkach pobranych "w danym miesiącu" a nie "za dany miesiąc pracy" i opłacanych terminowo później niż standardowo należałoby je opłacić. Przykładowo, wypłata za umowę o pracę realizowaną w lutym, która miała miejsce w marcu - powoduje pobranie zaliczek w marcu. Przesunięcie terminu następuje za marzec - a nie za luty - i zaznaczyć należy kwadrat "za marzec". Odpowiednio jeśli umowa o pracę realizowana była w marcu - zaliczki pobrane zostały w kwietniu - zaliczki pobrane były "w kwietniu" a nie "za marzec".
Poz. 171-182 są finalnym podsumowaniem podatku należnego, który należy wpłacić do urzędu skarbowego za poszczególne miesiące. Od kwot za poszczególne miesiące z wiersza 12 w części C należy odpowiednio odjąć kwoty z części D.
Poz. 183 służy do wyjaśnienia różnicy miedzy naliczonym podatkiem a pobranymi zaliczkami, jeśli różnica ta nie wynika z art. 26EB ustawy o pod. dochodowym od os. fizycznych lub art. 18DB ustawy o pod. dochodowym od os. prawnych. Jest to pole tekstowe, które powinno zawierać krótki opis przyczyny rozbieżności.
Poz. 196 - Podać należy odpowiednio: